W&H Sports

Haverstraat 71

2153 GD Nieuw Vennep

Gamen én bewegen; het kan!

Met enige regelmaat wordt er met weemoed teruggedacht aan de tijd dat kinderen uit school direct de straten op schoten. Verstoppertje spelen, voetballen, tikkertje; het is geen verleden tijd maar wel zeldzaam. Steeds meer jongeren kiezen tegenwoordig voor de (spel)computer. Volgens een onderzoek door onderzoeker van Dorsselaer bij scholieren zijn er een aantal schokkende resultaten naar voren gekomen. Hoewel gamen ook bewezen positieve effecten kan hebben, kan men ook concluderen dat de jongeren er niet fitter op worden.

Cijfers

In 2015 gameden drieëndertig procent van de basisschoolleerlingen en zevenentwintig procent van de 12 tot en met 16 jarige leerlingen in het voortgezet onderwijs dagelijks. Als er gegamed werd, besteedde vierenzestig procent van de 12-16 jarigen daar per keer 1-4 uur aan. Twaalf procent besteedde meer dan 4 uur per keer aan het gamen. Onder basisschoolleerlingen ging het om respectievelijk drieënvijftig procent (1-4 uur) en tien procent (> 4 uur) van de gamers.

Gamen komt onder jongens veel vaker voor. Ook besteden zij er meer tijd aan. Onder de 12 t/m 16 jarigen komt dagelijks gamen bij vierenveertig procent van de jongens en negen procent van de meisjes voor. Tweeënzeventig procent van de gamende jongens doet dit 1-4 uur per keer. Bij meisjes gaat het om zevenenveertig procent.  Deze gegevens zijn afkomstig uit het Peilstationsonderzoek onder scholieren (Van Dorsselaer e.a., 2016). Het gamegedrag van de jongeren heeft grote gevolgen. Eenentachtig procent van de Nederlandse kinderen beweegt onvoldoende en zestien procent heeft overgewicht. Om kinderen tegenwoordig meer te laten bewegen, zullen zij meer uitgedaagd (en beloond) moeten worden bij het sporten en buitenspelen.

Bewegen én gamen

Er is een hele logische verklaring waarom kinderen steeds meer gaan gamen. Door de steeds terugkerende beloningen die je verkrijgt tijdens het gamen, komt dopamine vrij in de hersenen waardoor je een positief gevoel ervaart. Dopamine is tevens het stofje dat verantwoordelijk is voor verslavingen. Hierdoor wordt de keuze tussen de digitale en fysieke wereld veelvuldig gewonnen door de eerstgenoemde. Hoe kunnen we dit probleem aanpakken? Met SmartGoals is dit mogelijk. Zo kunnen in de SmartGoals App heel nauwkeurig scores bijgehouden worden. De resultaten zoals het aantal gescoorde doelpunten, de snelste tijden en onderlinge resultaten zorgen voor een uitdagend competitie-element. Net zoals bij gamen is het erg gemakkelijk om beloningen te hangen aan behaalde resultaten. Hierdoor kunnen kinderen net zoveel uitdaging vinden in sport als gaming.

SmartGoals

SmartGoals is een interactieve trainingstool waarbij jongeren verschillende opdrachten kunnen uitvoeren en hun eigen vooruitgang kunnen bijhouden. Oefeningen uit de populaire FIFA skillgames kunnen perfect nagebootst worden. Een SmartGoals set bestaat namelijk uit doeltjes met lichtsignalen. Deze combinatie van ontwikkelen en spelen werkt erg goed bij kinderen vanwege de visualisering en de digitalisering. Wanneer er door een doel gerend, gedribbeld of geschoten wordt, verspringt het licht naar een ander doeltje. Naast de eerdergenoemde FIFA skillgames zijn er nog enorm veel sport- en voetbalgerelateerde oefeningen mee uit te voeren. Met SmartGoals is er tegenwoordig een manier om het beste van beide werelden te combineren!

SmartGoals Urban SkillCourts

De SmartGoals worden al jarenlang ingezet op het sportveld maar er is nu ook een SmartGoals Urban SkillCourt ontwikkeld. Dit product is speciaal ontwikkeld voor openbare ruimten en hiermee wordt ook getracht de brug te slaan tussen bewegen en gamen. De SmartGoals Urban SkillCourts zijn permanente, interactieve installaties voor een openbare ruimten. De SkillCourt is volledig naar eigen wens in te richten en kan tevens voorzien worden van andere inrichtingsmaterialen zoals LED schermen, voetbaldoelen, boardings, fitnessinstallaties, enzovoorts. Door middel van een app kunnen gebruikers inloggen en gebuik maken van verschillende tests. Een ideaal concept voor openbare ruimten. De eerste gemeentes hebben dan ook reeds interesse getoond en de eerste pilot wordt zelfs al snel gerealiseerd!

Download hier de digi-folder SmartGoals SkillCourts!

Positief effect

Naast het wedstrijdelement is het gebruik van de SmartGoals ook gewoon erg leuk! Doordat mensen over het algemeen heel erg visueel zijn ingesteld, hebben de lichten een erg positief effect. Uit ervaring gaan zelfs de minst sportieve mensen toch iets harder lopen bij het gebruik van de SmartGoals. Voor prestatieve sporters kan er ook specifiek op enkele aspecten getraind worden zoals afwerken, positiespel, enzovoorts. Met een Smartgoals Basic Set kunnen er al zaken getraind worden zoals kijkgedrag, handelingssnelheid, wendbaarheid, overzicht en teamspel. Een interessante bijkomstigheid daarbij is de steeds veranderende situatie voor de gebruiker. Plezier en uitdaging zijn gegarandeerd; voor elk niveau.

Producten in dit artikel