W&H Sports

Haverstraat 71

2153 GD Nieuw Vennep

Hoe stimuleer je als gemeente het sporten in de openbare ruimte?

De pijlers om het sporten in de openbare ruimte als gemeente te stimuleren; inrichten, uitbreiden en activeren.

De wereld van sport verandert, met name het recreatief sporten. Sinds Corona zijn steeds meer mensen buiten gaan sporten in kleine groepjes of individueel, om toch te bewegen. De bossen en parken werden drukbezocht om hard te lopen, te bootcampen, aan yoga te doen of een krachttraining uit te voeren. Maar helaas heeft niet iedereen de materialen in huis om een volwaardige workout buiten te doen en ook niet iedereen heeft een bos of park om de hoek van zijn of haar huis.

Inrichten van de openbare ruimte

Buiten sporten is gezond en zou zoveel mogelijk gestimuleerd moeten worden. Gemeenten kunnen daar een belangrijke rol in spelen door het attractief inrichten van de openbare ruimte. Dit geldt dus niet alleen voor de bossen of parken, maar kan bijvoorbeeld een braakliggend stuk grond op een sportpark, een schoolplein bij een lagere school of een campus van een hoge school/universiteit zijn. Vaak zijn er nog veel meer mogelijkheden, creatief zijn is de kunst daarin. Ook de omwonenden erbij betrekken is aan te raden.

Sportfaciliteiten in de openbare ruimte

Maar welke sportfaciliteiten kan een gemeente dan het best aanbieden? Dit is van vele factoren afhankelijk, elke situatie is weer anders. Je dient te kijken naar de locatie, naar de inwoners en naar de bestaande faciliteiten. Ligt er bijvoorbeeld al een (voetbal)veldje, maak deze dan multifunctioneler door het aanbieden van een SportBox, een opslagruimte voor sport- en spelmaterialen. Staat er nog helemaal niets, dan is een outdoor fitnesspark misschien een goede oplossing. Zijn er veel kinderen in de wijk? Kies dan voor een SmartGoals Urban SkillCourt, een innovatieve oplossing waarbij sport en gaming samenkomen!

Hoe kan een gemeente haar inwoners stimuleren om vaker (buiten) te sporten?

Inrichten is één, maar je wilt vervolgens ook dat de inwoners daadwerkelijk gebruik gaan maken van de faciliteiten. Het is belangrijk om eerst bekendheid te creëren. Vervolgens dien je zeker de innovatieve concepten te activeren. Uitleg en begeleiding zijn vereist. Zet bijvoorbeeld buurtsportcoaches in of lokale sportorganisaties die er mee aan de slag gaan, organiseer evenementen of wees creatief met concepten rondom de sportfaciliteiten. Naast het hoofddoel sporten, zul je vanzelf zien dat het in de buurt ook een maatschappelijke rol gaat vervullen.

Social return on investment

Want het is bekend dat sporten en bewegen een maatschappelijk rendement heeft. Wat levert sport en bewegen ons op? Wij hebben het hier over Social return on investment (SROI). Deze methode ‘meet’ of een uitgave een maatschappelijk doel heeft maar niet direct leidt tot financiële winst. De SROI van sport en bewegen in Nederland bedraagt naar schatting 1 op 2,51. Dat betekent dat de gemeten maatschappelijke opbrengsten 2,51 keer zo hoog zijn dan alle investeringen om sport en bewegen te stimuleren. Wanneer iemand structureel sport of beweegt, kan dit tot € 75.000 aan maatschappelijke waarde per persoon opleveren, over de rest van zijn of haar leven. Dit zijn gezondheids-, sociale- en arbeidsvoordelen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Haal meer uit je sportlocatie met een SportBox!

Het sportlandschap is aan het veranderen. Buiten en op eigen initiatief sporten wordt steeds populairder. Steeds vaker zie je buiten mensen in groepsverband…

SmartGoals als interactieve oplossing voor sportverenigingen en openbare ruimten

Net zoals met zoveel dingen, zijn er met betrekking tot interactief sporten ook voor- en tegenstanders. Als nadeel kan wellicht benoemd worden dat…

De (maatschappelijke) opbrengst van aanbieden attractief sporten

De juiste inrichting van de buitenruimte is van cruciaal belang om mensen aan het sporten te krijgen en daarmee een gezonde leefomgeving te…