Sinds Corona kampen veel scholen met achterstand. Door de overheid is een NPO-subsidie in het leven geroepen om deze achterstand in het basisonderwijs en het Voortgezet Onderwijs weg te werken. Deze subsidie kan op verschillende manieren worden ingezet waaronder voor de inrichting van het schoolplein.
De belanghebbenden zijn soms geneigd direct naar zaken te kijken die te maken hebben met kennis, maar ook de rol van sport is hierin een belangrijke. Want het is gebleken dat het inzetten op sport zorgt voor het wegwerken van achterstanden. Op het gebied van bewegen zijn serieuze achterstanden merkbaar en bewegen is goed voor de fysieke én mentale ontwikkeling van de jeugd. Dit komt uiteindelijk het rendement van de leertijd ten goede.
Menukaart NPO-subsidie
Schoolleiding samen met leerkrachten, gemeenten, ouders en andere partijen kiezen dan uit de menukaart opgesteld door de overheid de interventies die het best bij hun situatie passen. In grote lijnen zijn de interventies opgedeeld in 6 doelgebieden, namelijk:
- Meer onderwijs (binnen of buiten reguliere schooltijden) om bij groepen leerlingen kennis en vaardigheden bij te spijkeren.
- Effectievere inzet van onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren.
- Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen.
- Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen.
- (Extra) inzet van personeel en ondersteuning.
- Faciliteiten en randvoorwaarden.
Een van de interventies – naast het bijspijkeren van kennis en vaardigheden – is de sociaal- emotionele en fysieke ontwikkeling van kinderen. Door Corona en veranderende behoeften is het een feit dat zowel kinderen als volwassenen minder bewegen tijdens het dagelijkse leven. Een goed voorbeeld om dit te verbeteren is het aanpakken van het schoolplein. Vaak is het schoolplein traditioneel ingericht. Het speelt zelden in op de veranderende behoeften van kinderen, namelijk; gaming cultuur, mate van gebruik mobiele telefoon en landelijke daling van kinderen die aangesloten zijn bij een sportvereniging.
Schoolplein van de toekomst
Samen met onze partner SmartGoals spelen wij in op deze veranderende behoeften. Een toekomstbestendig schoolplein is waar scholen zich op moeten richten. Dit kan onder andere door het inzetten van SmartGoals. Spel en gaming komen dankzij de SmartGoals samen. Het zijn innovatieve en interactieve installaties waarmee de motorische ontwikkeling van de jeugd op een attractieve manier wordt gestimuleerd. Het schoolplein kan multifunctioneel worden ingericht met de SmartGoals. De SmartGoals zijn te verplaatsen waardoor er telkens een andere opzet en oefeningen mogelijk zijn en de leerlingen daardoor telkens opnieuw worden uitgedaagd. Als verlengstuk kan dit concept gebruikt worden als invulling voor de lessen lichamelijke opvoeding. Elke sportdocent is creatief genoeg om leuke oefeningen te doen waarbij je de motoriek en cognitie van de kinderen stimuleert. Bovenal is het sporten en bewegen met de SmartGoals voor kinderen FUN! Daarnaast zijn deze interactieve elementen te programmeren met allerlei spellen als: tikkertje, paaltjes voetbal, renvormen, estafettespelen etc. Of je nu een beoefend sporter bent of beginner, voor iedereen zijn er leuke en uitdagende spellen geprogrammeerd.
SmartGoals Urban SkillCourt
Ook bestaat er een permanente installatie van de SmartGoals. Het SmartGoals Urban SkillCourt is volledig naar eigen wens in te richten en kan tevens worden voorzien van andere inrichtingsmaterialen zoals voetbaldoelen, fitnesstoestellen, enzovoorts. Daarnaast bieden we verschillende vaste configuraties aan, zoals de SmartGoals Interactive Running Track, cirkel, driehoek en vierkant. En de interactieve palen zijn zelfs te integreren in bestaande speelpleinen.
Dit speelt zich allemaal overdag af. De school heeft daarnaast in de avonden de mogelijkheid om het SkillCourt te laten gebruiken door voor omwonenden, bootcampclubs en sportverenigingen. Het mooie is dat er geen begeleiding nodig is om het systeem te activeren, dit gaat automatisch via de SmartGoals App.
De school heeft de mogelijkheid om alle gebruikersdata te monitoren. Dat wil zeggen dat de school geanonimiseerde data kan bekijken van de verschillende doelgroepen die er gebruik van maken, de piek- en daluren en zelfs de meest populaire games die erop gespeeld worden.